Mihin me uskomme

HAMINAN HELLUNTAISEURAKUNTA, KADETTIKOULUNKATU 11, 49400 HAMINA

Uskon pääkohtia

Raamattu

Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoittama Jumalan sana ja oppimme ainoa perusta.

Jumala

On yksi, iankaikkinen Jumala: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Hän on taivaan ja maan luoja.

Jeesus Kristus

Me uskomme Jeesuksen Kristuksen jumaluuteen. Hän sikisi Pyhästä Hengestä, Syntyi neitsyt Mariasta ja eli Synnittömän elämän opettaen ja tehden tunnustekoja. Kuolemalla ristillä ja vuodattamalla verensä hän sovitti maailman synnin. Me uskomme hänen ruumiilliseen ylösnousemukseensa.Hän astui ylös taivaaseen Isän oikealle puolelle ja on tuleva takaisin.

Ihminen, syntiinlankeemus ja pelastus

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen joutui eroon Jumalasta. Jeesus Kristus sovitti kuolemallaan koko maailman, niin että maailmaan syntyvät lapset, vaikka ovatkin langenneen ihmissuvun jäseniä, ovat Jumalalle otollisia. Kun ihminen tulee tietoiseksi syntisyydestään, hänelle on tarjolla evankeliumi syntien anteeksisaamiseksi. Uskon kautta Jeesukseen ihminen saa lahjaksi vanhurskauden ja uudestisyntyy Jumalan lapseksi.

Pyhän Hengen työ

Pyhä Henki herättää ihmisen hengellisesti, niin että hän voi ottaa vastaan Jumalan valmistaman pelastuksen, jolloin Pyhä Henki tulee häneen asumaan. Jumalan sana ja Pyhä Henki kasvattavat Hengen hedelmää Kristukseen uskovan elämässä. Jeesus Kristus kastaa uskovan Pyhällä Hengellä. Pyhä Henki jakaa armolahjoja seurakunnan rakentumiseksi niin kuin apostolien aikana.

Seurakunta

Seurakunta on Kristuksen perustama ja johtama, apostolien opetukselle rakennettu uskovien yhteisö. Kaikki Kristukseen uskovat kaikkialla ja kaikkina aikoina kuuluvat yhteen ja yhteiseen seurakuntaan, joka näkyvällä tavalla ilmenee paikallisseurakuntana. Jeesus Kristus jätti seurakunnalle käskynsä tehdä kaikista kansoista opetuslapsia, kastaa heitä ja kasvattaa heitä keskinäiseen yhteyteen, rukoukseen, ylistykseen, hengelliseen pappeuteen ja Herran palvelemiseen sekä osoittamaan kristillistä rakkautta kaikkia lähimmäisiä kohtaan.

Kaste

Kristillinen kaste on Jeesuksen asettama ja se liittyy Jumalan pelastustyöhön. Uskova kastetaan apostolien esimerkin mukaan Jeesukseen Kristukseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä veteen upottamalla. Kasteen kautta uskova liitetään paikalliseen seurakuntaan.

Ehtoollinen

Ehtoollinen on Jeesuksen seuraajilleen asettama yhteysateria, jossa Kristus on itse läsnä. Ehtoollinen julistaa Jeesuksen sovitustyötä ja on osallisuutta hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.

Kuolema ja ylösnousemus

Me uskomme kaikkien ihmisten ruumiilliseen ylösnousemukseen. Vanhurskaat herätetään elämän ylösnousemukseen ja jumalattomat tuomion ylösnousemukseen.

Jeesuksen tulo takaisin

Me uskomme Jeesuksen Kristuksen takaisin tuloon, jota odotamme ja joudutamme, vaikka hänen tulonsa ajankohtaa kukaan ihminen ei voikaan tietää.